Bank Spółdzielczy w RaciążuAktualnościFundusz Wsparcia Kredytobiorców

Fundusz Wsparcia Kredytobiorców

Masz kredyt mieszkaniowy w naszym Banku, zaciągnięty w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych? Jesteś w trudnej sytuacji finansowej? Możesz złożyć wniosek o pomoc z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej.

W ramach Funduszu możesz ubiegać o:

  • wsparcie w spłacie miesięcznych rat Twojego kredytu

Po pozytywnej weryfikacji Twojego wniosku i podpisaniu umowy wsparcia, przez okres nie dłuższy niż 36 miesięcy, Bank Gospodarstwa Krajowego będzie miesięcznie przekazywał do Banku środki pieniężne na spłatę rat kapitałowo-odsetkowych Twojego kredytu, w kwocie nie wyższej niż 2.000 zł miesięcznie.

  • pożyczkę na spłatę zadłużenia wynikającego z Twojego kredytu

Jeżeli kwota ze sprzedaży kredytowanej nieruchomości nie pokryła całej kwoty Twojego kredytu mieszkaniowego, możesz wystąpić o  pożyczkę na pokrycie pozostałej do spłaty części zadłużenia. By zawrzeć umowę pożyczki, musisz przedłożyć umowę sprzedaży kredytowanej nieruchomości. Maksymalna kwota pożyczki to 72.000 zł.

  • promesę udzielenia pożyczki na spłatę zadłużenia wynikającego z Twojego kredytu

Jeżeli kwota ze sprzedaży kredytowanej nieruchomości nie pokryje całej kwoty Twojego kredytu mieszkaniowego, możesz wystąpić o wydanie promesy udzielenia pożyczki na pokrycie pozostałej do spłaty części zadłużenia. By uzyskać promesę musisz przedłożyć przedwstępną umowę sprzedaży kredytowanej nieruchomości.

Kto może skorzystać z Funduszu?

O wsparcie, pożyczkę lub promesę możesz się ubiegać, jeśli spełniasz co najmniej jeden z poniższych warunków:

  • masz status bezrobotnego (w dniu złożenia wniosku o wsparcie, pożyczkę lub promesę)
  • miesięczne koszty obsługi Twojego kredytu przekraczają 50% miesięcznych dochodów gospodarstwa domowego
  • miesięczny dochód Twojego gospodarstwa domowego, pomniejszony o miesięczne koszty obsługi kredytu, nie przekracza:
    • 1.552 zł w przypadku gospodarstwa jednoosobowego,
    • 1.200 zł na osobę dla gospodarstwa wieloosobowego.

Kiedy nie można skorzystać z Funduszu?

Wsparcie, pożyczka lub promesa nie mogą być przyznane, jeżeli:

  • umowa o pracę co najmniej jednego kredytobiorcy została wypowiedziana z winy pracownika (kredytobiorcy) w trybie art. 52 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy lub w wyniku rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem przez kredytobiorcę
  • jeden z kredytobiorców uzyskał już wcześniej wsparcie na zasadach określonych w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej, chyba że wsparcie nie jest już udzielane, a okres udzielonego wcześniej wsparcia nie przekroczył łącznie 35 miesięcy
  • umowa kredytu mieszkaniowego została wypowiedziana przed złożeniem wniosku
  • w dniu złożenia wniosku kredytobiorca:
    • jest właścicielem innego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego lub był nim w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku
    • posiada inne spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub posiadał takie prawo w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku
    • posiada inne roszczenie o przeniesienie prawa własności lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego, spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub posiadał takie roszczenie w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku
    • prowadzone są czynności egzekucyjne z przedmiotu kredytowania.

Wsparcie, promesa lub pożyczka nie mogą być przyznane za okres, w którym co najmniej jednemu z kredytobiorców przysługuje świadczenie z tytułu utraty pracy wynikające z zawartej umowy ubezpieczenia spłaty kredytu, gwarantującej wypłatę świadczenia na wypadek utraty pracy.

Jak skorzystać z Funduszu?

Wniosek możesz złożyć :

  • elektronicznie – za pośrednictwem bankowości internetowej (Instrukcja) lub wysyłając na adres fwk@bsraciaz.pl skan lub zdjęcie prawidłowo uzupełnionego i podpisanego wniosku wraz z załącznikami (jeśli są wymagane),
  • pisemnie – w Oddziale Banku lub pocztą na jego adres.

Czy wsparcie lub pożyczkę z Funduszu trzeba zwrócić?

Tak. Zwrot rozpoczyna się po upływie 2 lat od wypłaty ostatniej raty wsparcia lub pożyczki. Udzielone wsparcie lub pożyczkę zwraca się miesięcznie w 144 równych i nieoprocentowanych ratach. Po terminowej spłacie 100 rat, pozostała część przyznanego wsparcia lub pożyczki zostaje umorzona.

Wzór wniosku o wparcie, promesę lub pożyczkę na spłatę zadłużenia

O szczegóły udzielania pomocy finansowej z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców pytaj w Oddziałach Banku.