Bank Spółdzielczy w RaciążuAktualnościDzień Bezpiecznego Internetu

Dzień Bezpiecznego Internetu

Z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu przygotowaliśmy dla Was, ku przestrodze, listę najistotniejszych błędów klientów banków prowadzących do wyłudzenia danych oraz utraty środków. O to one:

  1. Udostępnianie loginu, hasła i narzędzi autoryzacyjnych osobom trzecim.

Przekazanie innym osobom, w tym rodzinie, wskazanych wyżej danych jest jak dobrowolne udostępnienie osobom nieupoważnionym, swojego dowodu tożsamości i podpisanie się własnoręcznie na dokumencie, w tym przypadku elektronicznie. Nie rób tego, Twój login i hasło, Twoja odpowiedzialność.

  1. Nie czytanie wiadomości autoryzacyjnych.

Wykonanie każdej operacji bankowej (przelew środków, zmiana limitów, dopisanie kontrahenta itp.) wymaga potwierdzenia, autoryzacji mobilnej w aplikacji MójBank (rekomendujemy) lub kodu SMS. Wysyłając do Ciebie wiadomość (PUSH, SMS) informujemy Cię o wysokości i tytule transakcji, wartościach które zostały nam zlecone do zmiany. Czytaj to co potwierdzasz, nie są to długie teksty, a mogą uchronić Cię przed zatwierdzeniem czegoś co zrobiłeś przez pomyłkę lub w przypadku przejęcia konta przez oszusta.

  1. Przekazywanie środków pieniężnych bez weryfikacji.

Znajomy lub ktoś z rodziny wysłał Ci prośbę o jak najszybsze przekazanie pieniędzy lub kodu BLIK – zawsze zweryfikuj dzwoniąc do wskazanej osoby, czy rzeczywiście potrzebuje tych środków. Zrób to dzwoniąc na wybrany z kontaktów numer telefonu, jeśli osoba nie odpowiada, próbuj do skutku. Oszuści są wstanie, używając odpowiedniego oprogramowania, wyświetlić dowolny numer telefonu podczas kontaktu ze swoimi ofiarami.

  1. Klikanie w nieznane linki.

Przyszła do Ciebie wiadomość, że masz niedopłatę w fakturze, przesyłce (paczce) którą została zamówiona i aby uregulować niewielką różnicę lub sprawdzić jej szczegóły wystarczy kliknąć link. Nie klikaj, zastanów się najpierw, czy taka sytuacja mogła mieć miejsce. Sprawdź na oficjalnych portalach, czy rzeczywiście widnieje gdzieś niedopłata lub skontaktuj się bezpośrednio z sprzedawcą. Linki mogą powodować instalację na twoim urządzeniu wirusa lub oprogramowanie z punktu 5 i przejąć Twoje urządzenie i zawarte na nim dane.

  1. Instalacja złośliwego oprogramowania.

Do prawidłowej obsługi bankowości internetowej lub mobilnej potrzebujesz jedynie aktualnego systemu operacyjnego, przeglądarki internetowej, systemu antywirusowego oraz aplikacji MójBank (pobranej tylko i wyłącznie z oficjalnych źródeł). Żaden pracownik banku nie zaproponuje Ci NIGDY instalacji innego oprogramowania. Jeśli pod namową jakichkolwiek osób zainstalujesz program typu zdalny pulpit (takich jak: AnyDesk, Dameware, MobaXTerm, No Machine, Radmin, RealVNC, Remote Deskop) pamiętaj, że osoba która Cię do tego skłoniła może w ten sposób przejąć Twoje urządzenie. Będzie widzieć co na nim robisz, w tym jaki wpisujesz login i hasło do bankowości iternetowej, co może spowodować przejęcie Twojego konta i znajdujących się na nim oszczędności.

  1. Uleganie presji

Oszuści wymyślają coraz to nowsze metody wyłudzenia naszych pieniędzy. Dzwonią podając się za policjantów, lekarzy, pracowników banku. Na wszelkie sposoby próbują zmusić nas do szybkiej, nieprzemyślanej reakcji. Wmawiają, że jeśli nie wykonamy ich porady, poleceń, stanie się coś złego nam, naszym bliskim lub z naszymi środkami na koncie. Zachowajcie rozwagę, nie ulegajcie presji czasu. Przemyślcie, czy to co mówią w ogóle ma jakiś sens, czy może być prawdą. Zakończcie rozmowę i sami zweryfikujcie, czy to co dane osoby mówiły jest realne. Wasze pieniądze w bankach są naprawdę bezpieczne chyba, że sami przez nieuwagę lub namowę dacie oszustom do nich dostęp. Wszystko jest w waszych rękach!

  1. Chęć szybkiego zysku.

W internecie oraz mediach społecznościowych jest mnóstwo reklam, postów pokazujących jak w szybki i prosty sposób zarobić duże pieniądze. Często treści tego typu tworzone są przez oszustów, którzy używając metod socjotechnicznych będą próbować wyłudzić od potencjalnej ofiary dane do logowania celem przelania środków lub tak ich zmanipulować, że dana osoba sama im je przekaże. Na podobne namowy należy również uważać odbierając telefon – jeśli temat rozmowy idzie w takim kierunku radzimy rozłączyć się, nie dyskutując z osobą dzwoniącą. Uważajcie na szybko zwrotne inwestycje, handel krypto walutami, spekulacje walutami i gry losowe.

  1. Nierozważna sprzedaż lub zakup w internecie

Każdy ma w domu coś, co stało się mu niepotrzebne. Chęć odzyskania choćby części zainwestowanych w dany przedmiot środków jest duża, dlatego spora część osób wystawia je na portalach typu OLX lub VINTED. Aby nie zostać oszukanym, stosujmy się do zasady: kupuję – sprawdzam sklep, czytając o nim informacje i opinie, płacę przy odbiorze sprawdzając przesyłkę lub odbieram przedmiot osobiście; sprzedaję – nie potwierdzam transakcji sprzedaży logując się na własne konto w banku, bo i po co, przecież to nie ja wysyłam pieniądze. Jeśli chcecie sprawdzić, czy środki za sprzedaną rzecz są już na koncie, wejdźcie na oficjalną stronę banku lub zalogujcie się do aplikacji mobilnej – nie róbcie tego nigdy z przesłanego przez kupującego linku.

Co zrobić, gdy podejrzewasz, że mogłaś/eś paść ofiarą oszustwa, a Twoje środki na koncie mogą być zagrożone?

Najlepiej od razu zastrzec wszystkie środki dostępu do konta (bankowość internetową i mobilną, karty debetowe) i skontaktować się z bankiem.

Jak to zrobić?

Kartę zastrzeżesz w aplikacji mobilnej Mój Banku lub dzwoniąc na numer telefonu 800 888 888, nie zapomnij przy okazji wyłączyć płatności BLIK. Bankowość internetową i mobilną wyłączysz wykonując jedną z poniższych procedur:

wyślij SMS na numer +48 600 692 842 o treści,

w celu zablokowania aplikacji mobilnej:

  • BM#Identyfikator – z numeru telefonu podanego w banku, gdzie Identyfikator, to login do bankowości internetowej,
  • BM#Identyfikator#PESEL – z dowolnego numeru telefonu, gdzie Identyfikator, to login do bankowości internetowej

w celu jednoczesnego zablokowania bankowości internetowej i aplikacji mobilnej:

  • BW#Identyfikator – z numeru telefonu podanego w banku, gdzie Identyfikator, to login do bankowości internetowej,
  • BW#Identyfikator#PESEL – z dowolnego numeru telefonu, gdzie Identyfikator, to login do bankowości internetowej

Bądźcie zawsze rozważni, stosujcie się do powyższych informacji, zapiszcie oba numery w swoim telefonie. Oby nigdy nie musiały się Wam przydać!