UWAGA! Sprzedajesz na OLX, nie zmieniaj limitów na koncie, nie potwierdzaj niczego BLIKiem. Jeśli ktoś mówi Ci, że tak trzeba – to OSZUST!
Przestępcy czyhają na osoby, które sprzedają lub kupują rzeczy w internecie. Próbują wyłudzić Twoje dane do logowania, dane karty płatniczej i zdobyć dostęp do Twojego konta.
Nie daj się oszukać!
Jeśli podczas zakupu coś wzbudzi Twoje wątpliwości skontaktuj się z portalem sprzedażowym lub zadzwoń do nas pod numer +48 (23) 692 52 26 (opłata zgodna z taryfą operatora).
Z dniem 1 lipca 2018 r. zacznie obowiązywać Ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw wprowadzająca mechanizm podzielonej płatności (ang. Split Payment).
Link do Ustawy: Ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Zgodnie z zapisami Ustawy najpóźniej do 1 lipca 2018 Banki będą miały obowiązek otwarcia jednego rachunku VAT dla wszystkich rachunków rozliczeniowych Klientów będącymi podmiotami gospodarczymi (na prośbę Klienta Bank otworzy więcej rachunków VAT). Rachunek VAT ma być specjalnym rachunkiem bankowym, prowadzonym bezpłatnie, który będzie posiadał ograniczenia w dysponowaniu środkami wyłącznie na cele VAT.
Ideą zmian jest utworzenie oddzielnego obiegu pieniądza dla podatku VAT. Mechanizm podzielonej płatności polega na podzieleniu płatności za fakturę na dwie kwoty:
Mechanizm podzielonej płatności polega na tym, że zapłata na rzecz dostawcy towarów i usług będzie trafiała na dwa oddzielne rachunki bankowe: jeden "rachunek rozliczeniowy" i drugi "rachunek VAT".
Zgodnie z zapisami Ustawy, Split Payment ma obowiązywać od dnia 1 lipca 2018.
Nie. Stosowanie płatności w mechanizmie Split Paymeni jest dobrowolne. Decyzja o rodzaju płatności należy do płatnika faktury. Dla przelewów przychodzących system ten będzie jednak obowiązkowy. Oznacza to, że nawet jeśli Klient nie będzie planować aktywnego korzystania z Mechanizmu Podzielonej Płatności, to kontrahent Klienta może taki przelew zlecić na jego rzecz, a Bank przeksięguje kwotę VAT na "rachunek VAT" Klienta.
Nie. Klient będzie wykonywał jeden przelew (w nowej formatce) na rachunek rozliczeniowy odbiorcy - wskazany na fakturze, tak jak w do tej pory. Zlecając płatność w mechanizmie Split Payment trzeba będzie podać kwotę brutto płatności oraz, jako informację dodatkową, zawartą w niej kwotę VAT. Przelew tego typu rozliczany jest jako jedna płatność i tylko jeden komunikat płatniczy jest przekazywany pomiędzy bankami. Na podstawie zawartości tego komunikatu kwoty są rozdzielane na rachunek rozliczeniowy i rachunek VAT. Zleceniodawca stosujący Split Payment będzie obowiązkowo musiał podać także numer faktury VAT oraz Identyfikator Podatkowy Beneficjenta [NIP]
Tak, banki mają obowiązek otworzyć rachunek VAT dla każdego przedsiębiorcy posiadającego rachunek/rachunki rozliczeniowe. Dla wszystkich rachunków rozliczeniowych przedsiębiorcy prowadzonych w PLN Bank otworzy jeden rachunek VAT.
Nie, Bank zgodnie z ustawą otworzy automatycznie do 01 lipca 2018 r. jeden rachunek VAT dla wszystkich rachunków rozliczeniowych Klienta prowadzonych w PLN. Natomiast, gdy Klient chce posiadać w Banku więcej niż jeden rachunek VAT musi w Banku złożyć stosowny wniosek o otwarcie kolejnego rachunku VAT. Otwarcie rachunku VAT nie wymaga zawarcia odrębnej umowy lub aneksu do już zawartej umowy z Bankiem.
Na specjalne życzenie/zlecenie Klienta Bank otworzy więcej rachunków VAT.
Nie. Rachunki VAT prowadzone mogą być wyłącznie w PLN oraz powiązane są tylko z rachunkami/rachunkiem rozliczeniowym prowadzonym w PLN.
Bank ma obowiązek poinformować o numerze rachunku VAT jaki otworzy dla przedsiębiorcy. Bank poinformuje o tym Klientów w sposób, w jaki zwykle informuje o zmianach. Preferowane będą kanały elektroniczne. Klienci nie posiadający dostępu do bankowości internetowej zostaną poinformowani w formie papierowej.
Nie. Przelewy w mechanizmie Split Payment przesyłane są tak jek do tej pory pomiędzy rachunkami rozliczeniowymi klientów. To Bank samodzielnie rozdzieli należność na kwotę główną, która będzie zaksiegowana a rachunek rozliczeniowy oraz na kwotę VAT, która będzie zaksięgowana na rachunek VAT. Nie będzie konieczności, aby znać numer rachunku VAT kontrahenta.
Z środków zgromadzonych na rachunku VAT będzie można płacić zobowiązania w stosunku do urzędu skarbowego (VAT do zapłaty), jak i kwotę podatku VAT na rachunek dostawcy (VAT naliczony), od którego otrzymaliśmy fakturę VAT. Możliwe będzie także przekazanie środków na inny, własny rachunek VAT prowadzony w tym samym banku (oczywiście jeżeli Klien posiada więcej niż jeden rachunek VAT).
Nie będzie można dokonywać zbiorczych przelewów. W ramach mechanizmu Split Payment, pojedynczy przelew dotyczy zapłaty tylko za jedną fakturę
Tak. Nie ma konieczności posiadania dodatniego salda na rachunku VAT, aby wykonać płatność jako Split Payment. W razie braku środków na rachunku VAT, część lub całość kwoty podatku, Bank pobierze kwotę VAT z rachunku rozliczeniowego.
Nie. W płatności z wykorzystaniem machanizmu Split Payment konieczne jest wskazanie kwoty VAT, która musi być większa od 0 PLN.
Tak. Klient, chcąc przekazać jedynie kwotę VAT, powinien podać kwotę VAT równą kwocie brutto płatności. Przykład: kwota brutto otrzymanej faktury wynosi 123 PLN, kwota netto faktury wynosi 100 PLN, a kwota VAT faktury wynosi 23 PLN, należy w polu „kwota płatności (brutto)” wpisać 23 PLN oraz w polu „kwota VAT” wpisać także 23 PLN. W takim wypadku w mechanizmu Split Payment zostanie przekazana wyłącznie kwota VAT.
Nie. Przelew w mechanizmie Split Payment realizowany będzie zawsze za pośrednictwem rachunku rozliczeniowego Klienta.
Przy otrzymaniu (albo wystawieniu) faktury „pro forma” nie będzie można zastosować mechanizmu Split Payment. Wynika to z faktu, że zgodnie z dodanym art. 108a ustawy o VAT płatności z zastosowaniem tego mechanizmu będzie można dokonać tylko pod warunkiem posiadania faktury w rozumieniu ustawy o VAT. Faktura „pro forma” nie jest zaś fakturą w rozumieniu tej ustawy.
Zasilenie rachunku VAT będzie możliwe z tytułu płatności kwot VAT dokonywanych przez nabywców towarów lub usług w ramach Split Payment, z tytułu płatności wynikających z korekt faktur, z tytułu zwrotu nadwyżki VAT naliczonego przez Urząd Skarbowy, lub z przesunięcia środków VAT z innego - rachunku VAT firmy prowadzonego w tym samym banku (przekazanie własne). Nie będzie możliwe zasilenie rachunku VAT ze swojego rachunku rozliczeniowego (bieżącego).
Tak, będzie taka możliwość. W okresie przejściowym, tj. do chwili uruchomienia docelowego formularza dyspozycje takie należy składać na standardowym formularzu wpłaty gotówkowej/polecenia przelewu WP (wg PN-F-01101: 2017-10). Ze względu na ograniczenia długości pól tego formularza, tj. pole kwota 12 znaków, pole tytułem 2x 27 znaków, zgodnie z rekomendacją Związku Banków Polskich należy wypełniać formularz w następujący sposób:
Dane zaczynamy wpisywać od pola „nazwa zleceniodawcy cd.” ciągiem. W przypadku pełnej długości poszczególnych danych zaleca się pominięcie opisu, czyli umieszczania tekstu wolnego.
Rachunek VAT jest zamykany wraz z zamknięciem ostatniego rachunku rozliczeniowego w PLN dla Klienta. Warunkiem zamknięcia rachunku rozliczeniowego jest saldo 0 PLN na rachunku VAT. Jeśli saldo jest dodatnie, wtedy Klient musi złożyć wniosek w Urzędzie Skarbowym o zwolnienie środków z rachunku VAT.
Jeżeli Klient posiada w Banku kilka rachunków VAT, na wniosek Klienta, Bank zamknie dany rachunek VAT, przyporządkowując rachunek rozliczeniowy, do którego był przyporządkowany zamykany rachunek VAT do innego rachunku VAT.
Podnieś poziom rozrywki i sięgnij po fantastyczne nagrody! Wystarczy, że doładujesz swój telefon online, odpowiesz na pytanie...
27 listopada w sali widowiskowej domu kultury w Ciechanowie odbyła się Gala Przedsiębiorczości Mazowieckiej Izby Gospodarczej. Wydarzenie to...
Zapraszamy młodzież na webinar: “Cyberbezpieczeństwo – pułapki czyhające na młodzież i jak się przed nimi chronić” Kiedy? 4 grudnia 2024 r....
+48 (23) 679 96 49
+48 (23) 692 52 26
Infolinie czynne w godzinach pracy banku
Skontaktuj się z bankiem
Dzień dobry,
Informujemy, że w dniu 24 grudnia pracujemy do godziny 13:00
W Sylwestra (31 grudnia) nasz bank będzie czynny do godziny 12:00
Życzymy udanych świąt Bożego Narodzenia!
Więcej szczegółów TUTAJ >>>